Iwonicz Zdrój

Iwonicz Zdrój to typowe miasto uzdrowiskowe, położone w południowo-zachodniej części województwa podkarpackiego (18 km od Krosna). Ze względu na swoje położenie, odznacza się wyjątkowymi walorami przyrodniczymi, klimatycznymi, krajobrazowymi jak i leczniczymi. Iwonicz Zdrój należy do najstarszych polskich uzdrowisk.

Bez wątpienia największą atrakcją turystyczną stanowi centrum uzdrowiska, tworzące zabytkowy zespół przestrzenno architektoniczny o wyjątkowo dużej wartości zabytkowej.

Co zwiedzić w Iwoniczu Zdroju?

• Stary Pałac
  • Biały Orzeł
  • Belweder
  • Plac Dietla
  • Bełkotka – źródło z którego wydobywają się gazy, powodując specyficzne bulgotanie
  • Stary Kościół (Kaplica Zdrojowa)

Turystyka piesza i rowerowa

• Wzgórza okalające Iwonicz – z nich można podziwiać wspaniałą panoramę Beskidu Niskiego i Pogórza Strzyżowsko-Dynowskiego. W wolnym czasie można udać się na wycieczkę pieszą.
  • Borowinowa Góra (482 m)- Od przystanku PKS idziemy obok kościoła leśną dróżką. Przed mostkiem na strumyku skręcamy w prawo i stromą ścieżką wspinamy się na szczyt. Po kilku minutach mijamy szyby naftowe. Czas przejścia w obie strony ok. 30 min.
  • Glorietta (550)
  • Ispak (483)
  • Piekliska (481)
  • Na górę „Przedziwna” ( 551 m ) – kiedyś nazywana „Cudowną” ( od źródeł mineralnych wytryskujących u jej podnóża. Wycieczkę można rozpocząć od „Excelsioru”, alei Leśnej, Bełkotki, Czarnych Błot i kontynuować w dowolnym kierunku.. Czas przejścia około 30-40 minut
  • Przymiarki (640) – Od przystanku PKS idziemy w kierunku skoczni narciarskich, obok których skręcamy w lewo w Stefanową Dolinę. Po piętnastu minutach marszu skręcamy w prawo na wąską ścieżkę. Następnie przechodzimy przez nieistniejącą wieś Wólkę i po ok. 10 min. dochodzimy na grzbiet Przymiarek. Czas przejścia w obie strony ok. 2 godz.
  • Na górę „Winiarska” (529 m) – Dojść na górę Winiarską można od Bełkotki lub od strony sanatorium „Górnik”. Winiarska jest szczytem widokowym. Szczególnie rozległe widoki roztaczają się na wschód, gdzie widać Pogórze Bukowskie, na północ z widocznymi Dołami Jasielsko-Sanockimi i Pogórzem Strzyżowsko-Dynowski oraz na zachód na Pogórze Jasielskie. Czas przejścia 40 minut.
  • Na „Wólecką Górę” (613 m) – trasa wycieczki prowadzi tak jak na Przymiarki lub przez Turkówkę i Moczarze.
  • Na górę „Cergowa” ( 716 m ) – trasa wycieczki prowadzi czerwonym szlakiem przez Turkówkę, miejscowość Lubatową, Pański Dział. Od drogi nad przysiółkiem Doły trzeba zejść do doliny potoku. Po przejściu potoku szlak prowadzi w kierunku południowo-zachodnim , leśną drogą na grzbiet a następnie w kierunku zachodnim przez trzy szczyty ( wschodni, środkowy i zachodni ). Widok sięga aż po Tatry.
  • Na „Żabią Górę” (549 m ) – czas przejścia po tym bezleśnym wzniesieniu wynosi około 45-60 minut. Trasa prowadzi aleją Leśną na południe w kierunku Turkówki lub alejką spacerową wschodnim srokiem przediwnej od „Excelsioru”. Ze szczytu tej niewysokiej góry można podziwiać widok na Doły Jasielsko-Sanockie jak również widoczne są pasma Beskidu Niskiego oraz rozległa panorama aż po wododział karpacki.
  • Czerwony szlak rowerowy „Między Zdrojami”. Trasa szlaku przebiega przez miejscowości Iwonicz Zdrój, Klimkówka, Pustki, Rymanów, Rymanów Zdrój, Królik Polski, Bałucianka, Przymiarki, Turkówka, Iwonicz Zdrój. Długość trasy 24 km. Trasa piękna widokowo, i atrakcyjna pod względem poznawczym. Wiedzie przez górzyste tereny Beskidu Niskiego. Na szlaku są dwa podjazdy, które mogą być kłopotliwe: w Bałuciance na szczyt Przymiarek (626m n.p.m) oraz w Iwoniczu Zdroju ulica Piwarskiego na Górę Borowinową.

Co jeszcze polecisz do zwiedzania w Iwoniczu Zdroju? Napisz!