Idea parku kulturowego powstała kilka lat temu w celu ochrony estetyki krajobrazu kulturowego danego terenu, jego zabytków i ich układu urbanistycznego. Obszar „Parku Kulturowego Starego Miasta” obejmuje nie tylko historyczne centrum Krakowa, ale także Krakowskie Planty oraz Wzgórze Wawelskie.
Ustawa rady gminy o powstaniu parku kulturowego weszła w życie w środę 7 grudnia 2011 roku. Od tego dnia na obszarze parku kulturowego obowiązują zakazy i ograniczenia dotyczące prowadzenia robót remontowo-budowlanych, umieszczania nośników reklamowych, prowadzenia działalności usługowej, oraz składowania i magazynowania odpadów.
Ustawa ograniczy nie tylko ilość szyldów i tablic reklamowych zamieszczonych na terenie parku kulturowego, ale także ich kolorystykę. Koniec z jaskrawymi, odbijającymi światło reklamami. Koniec z obwieszaniem kamienic banerami, czy chorągiewkami. Znikną także neony, pulsujące oświetlenia reklam oraz wszelkie nośniki informacji wizualnej zajmujące więcej niż 20 procent powierzchni dozwolonej witryny reklamowej. Mają też zostać usunięte wszelkie szyldy i znaki reklamowe umieszczone poniżej 2,5 nad ziemią, plątaniny kabli i anten telewizyjnych, oraz markizy i daszki sklepowe czy restauracyjne, które przesłaniają detale architektoniczne budynku.
Wielu z nas długo czekało na wejście w życie prawa, dzięki któremu banery reklamowe przestaną pojawiać się na kamienicach jak grzyby po deszczu przesłaniając dużą część elewacji . Właściciele kamienic mają jednak jeszcze pół roku, aby zastosować się do nowo obowiązujących przepisów, tak więc wielu z nas musi jeszcze poczekać na efekt ustawy. A miłośnikom straganów w bramach z szalikami, skarpetami i tanią biżuterią radzimy zrobić większe zakupy, ponieważ nowe przepisy zabraniają również handlu w tych miejscach.
Więcej o ustawie: http://krakow.pl/polecamy/8620,artykul,uchwala_rady_miasta_o_utworzeniu_parku_kulturowego.html
Co sądzicie o zmianach, które wprowadza ustawa o parku kulturowym?